WET   Witamy na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej!

20-950 LUBLIN, ul. Akademicka 13
DZIEKANAT tel. 81 528 47 22, PORTIERNIA: bud. A, tel. 81 528 46 26



Misja i strategia Wydziału

« wstecz

 

 

WydziaÅ‚ Medycyny Weterynaryjnej zostaÅ‚ powoÅ‚any 23 października 1944 r. w ramach Uniwersytetu Marii Curie-SkÅ‚odowskiej. WydziaÅ‚ byÅ‚ jednÄ… z pierwszych czterech jednostek organizacyjnych rodzÄ…cego siÄ™ Uniwersytetu. W roku 1955 WydziaÅ‚ wszedÅ‚ w skÅ‚ad nowo powstaÅ‚ej Wyższej SzkoÅ‚y Rolniczej, przemianowanej w 1972 r. na AkademiÄ™ RolniczÄ…, a w 2008 r.  na Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie. Obecnie WydziaÅ‚ tworzy 10 jednostek organizacyjnych: Instytut Biologicznych Podstaw Chorób ZwierzÄ…t, Katedra Anatomii i Histologii ZwierzÄ…t, Katedra Biochemii, Katedra Fizjologii ZwierzÄ…t, Katedra Epizootiologii i Klinika Chorób Zakaźnych ZwierzÄ…t, Katedra Higieny Å»ywnoÅ›ci ZwierzÄ™cego Pochodzenia, Instytut Przedklinicznych Nauk Weterynaryjnych, Katedra i Klinika Chirurgii ZwierzÄ…t, Katedra i Klinika Rozrodu ZwierzÄ…t, Katedra i Klinika Chorób WewnÄ™trznych ZwierzÄ…t.

 

I.                   Misja WydziaÅ‚u

 

MisjÄ… WydziaÅ‚u Medycyny Weterynaryjnej UP w Lublinie jest ksztaÅ‚cenie studentów zgodnie z wymogami standardów krajowych i europejskich, realizacja badaÅ„ naukowych zgodna z potrzebami gospodarki, dziaÅ‚alność lekarsko-weterynaryjna oraz wszechstronna dziaÅ‚alność na rzecz rozwoju wysoko wykwalifikowanej kadry naukowej i zawodowej. NadrzÄ™dny cel WydziaÅ‚u okreÅ›lono w Uchwale Kolegium WydziaÅ‚u z dn. 25.06.2020 r. 

 

II.                Strategia WydziaÅ‚u

 

Strategia WydziaÅ‚u jest zbieżna z misjÄ… i strategiÄ… uczelni, obejmuje prowadzenie studiów jednolitych magisterskich, licencjackich, doktoranckich i podyplomowych oraz ksztaÅ‚cenie doktorantów w Szkole Doktorskiej i zmierza do: zapewnienia najwyższej jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia studentów poprzez peÅ‚ne jego dostosowanie do wymogów standardów europejskich i krajowych oraz potrzeb Å›rodowiska zewnÄ™trznego; internacjonalizacji programu  ksztaÅ‚cenia poprzez promowanie i rozszerzanie nauczania w jÄ™zyku angielskim; rozwoju wysokiej jakoÅ›ci badaÅ„ naukowych z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury, bÄ™dÄ…cej w dyspozycji WydziaÅ‚u, w oparciu o krajowe i europejskie programy badawcze; poprawy infrastruktury WydziaÅ‚u poprzez modernizacjÄ™ posiadanej bazy dydaktyczno-badawczej; rozwijanie  dziaÅ‚alnoÅ›ci lekarsko-weterynaryjnej dla spoÅ‚eczeÅ„stwa.

 

 

Cele strategiczne Wydziału Medycyny Weterynaryjnej:

 

A. Rozwój w przestrzeni dydaktycznej dotyczy ksztaÅ‚towania postawy studenta w Å›wiadomoÅ›ci nieustannego pogłębiania wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencji celem dobrego wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz analityka weterynaryjnego zgodnie z wymogami okreÅ›lonymi w ustawie o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych, ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz w prawie Unii Europejskiej z zachowaniem i zapewnieniem norm etycznych, czego wymaga zawód zaufania publicznego. Realizacja tego celu przygotowuje ludzi Å›wiatÅ‚ych o rozlegÅ‚ych horyzontach i Å›wiadomych swych przekonaÅ„.

 

Cel ten Wydział Medycyny Weterynaryjnej realizuje przez:

a. zapewnienie bazy dydaktycznej oraz teoretyczne i praktyczne ksztaÅ‚cenie studentów w zakresie nauk podstawowych, przedklinicznych i klinicznych, produkcji zwierzÄ™cej oraz higieny żywnoÅ›ci pochodzenia zwierzÄ™cego w celu przygotowania ich do pracy zawodowej na terenie kraju oraz poza jego granicami w obrÄ™bie UE;

b. ksztaÅ‚cenie lekarzy weterynarii pracujÄ…cych w różnych sferach/dziedzinach weterynarii, pogłębianie i uzupeÅ‚nianie ich wiedzy zdobytej i ugruntowanej w trakcie studiów poprzez organizowanie ustawicznego doskonalenia zawodowego w formie specjalizacji, szkoleÅ„ i kursów podyplomowych dla lekarzy praktyków itd.;

c. ksztaÅ‚cenie analityków weterynaryjnych stanowiÄ…cych wykwalifikowany Å›redni personel pracujÄ…cy w jednostkach, których dziaÅ‚alność zwiÄ…zana jest z szeroko rozumianÄ… analizÄ… laboratoryjnÄ… tj. w urzÄ™dowych laboratoriach podlegajÄ…cych Inspekcji Weterynaryjnej, zakÅ‚adach leczniczych dla zwierzÄ…t, weterynaryjnych laboratoriach diagnostycznych w sektorze prywatnym, laboratoriach naukowych, kontrolnych i diagnostycznych oraz jednostkach kontrolno-pomiarowych z dziedziny biologii, kontroli i badania żywnoÅ›ci oraz ochrony Å›rodowiska;

d. prowadzenie studiów doktoranckich oraz ksztaÅ‚cenie doktorantów w Szkole Doktorskiej;

e. wymianÄ™ nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów w ramach dostÄ™pnych programów europejskich i krajowych w celu transferu technologii i wiedzy zdobytej i opartej na praktyce i badaniach.

 

W dążeniu do zapewnienia jakości kształcenia Wydział Medycyny Weterynaryjnej ogniskuje swoje działania i uwagę na następujących kwestiach:

1. Wykorzystaniu nowoczesnej, dobrze wyposażonej i zorganizowanej bazy dydaktycznej (sale seminaryjne, ćwiczeniowe, laboratoria, ambulatoria, trakty operacyjne, szpital, miniskillsLab, platforma Casus); rozszerzeniu możliwoÅ›ci praktycznego ksztaÅ‚cenia w wytypowanych zakÅ‚adach leczniczych dla zwierzÄ…t, gospodarstwach prowadzÄ…cych chów i hodowlÄ™ zwierzÄ…t, ubojniach, zakÅ‚adach przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzÄ™cego.

2. Podwyższaniu poziomu kapitaÅ‚u ludzkiego zarówno akademickiego, jak i studenckiego poprzez intensyfikacjÄ™ wykorzystania technik komputerowych, e-learningu, rozwijania mobilnoÅ›ci kadry i studentów w ramach programów Erasmus Plus i innych dostÄ™pnych form wymiany krajowej i miÄ™dzynarodowej, Å›ledzenia losów absolwentów po uzyskaniu dyplomu i podnoszenia ich kwalifikacji w różnych formach ustawicznego doskonalenia zawodowego.

3. Szerokim zaangażowaniu studentów w funkcjonowanie WydziaÅ‚u, a zwÅ‚aszcza w prace kompleksu klinicznego w kontekÅ›cie nauczania gatunkowego.

4. Promowaniu interaktywnego sposobu organizowania i prowadzenia procesu nauczania i uczenia siÄ™, który maksymalnie zwiÄ™ksza zaangażowanie i aktywność studenta oraz daje mu możliwość wyboru wÅ‚asnych dróg poznania i rozwoju dostosowanych do jego możliwoÅ›ci. W tym ujÄ™ciu nauczanie–uczenie siÄ™ ma charakter procesu badawczo-rozwojowego, angażuje caÅ‚y potencjaÅ‚ intelektualny studenta.

5. Rozwijaniu studiów anglojÄ™zycznych, zapraszaniu nauczycieli zagranicznych.

6. Rozwijaniu i doskonaleniu ksztaÅ‚cenia doktorantów na studiach doktoranckich i w Szkole Doktorskiej w obszarze badaÅ„ naukowych, rozwijaniu talentów, promowaniu samodzielnego podejmowania decyzji, stawianiu i rozwiÄ…zywaniu problemów, nawiÄ…zywaniu kontaktów miÄ™dzynarodowych prowadzÄ…cych do realizacji wspólnych projektów badawczych.

7. Wspieraniu działań prowadzących do stałej poprawy w dziedzinie zapewnienia wysokiej jakości kształcenia, unowocześnianiu warsztatu badawczego, podnoszeniu kwalifikacji kadry akademickiej.

8. Wspieraniu studenckich kóÅ‚ naukowych – inkubatorów kandydatów na trzeci stopieÅ„ studiów.

9. Wspieraniu wszelkich przejawów aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej prowadzÄ…cej do ksztaÅ‚towania wartoÅ›ci, norm i zachowaÅ„ obowiÄ…zujÄ…cych w zbiorowoÅ›ci akademickiej.

10. Wykorzystaniu metod informatycznych w sprawnym administrowaniu i zarzÄ…dzaniu procesem dydaktycznym i w sprawnej obsÅ‚udze studentów przez pracowników dziekanatu.

11. Doskonaleniu dziaÅ‚ania WewnÄ™trznego Systemu Zapewnienia JakoÅ›ci KsztaÅ‚cenia i systemu kontroli jakoÅ›ci prowadzÄ…cego do Å›ciÅ›lejszego powiÄ…zania celów i efektów ksztaÅ‚cenia z oczekiwaniami rynku pracy.

12. Harmonizacji systemu szkolenia podyplomowego w przestrzeni europejskiej poprzez akredytacjÄ™ programów nauczania w systemie VETCEE.

13. Uczestnictwo w programach finansowanych ze Å›rodków Unii Europejskiej, w ramach których studenci mogÄ… realizować pÅ‚atne staże umożliwiajÄ…ce im podnoszenie kompetencji i zdobywanie praktycznego doÅ›wiadczenia; pozyskanie kontaktów zawodowych; rozwiniÄ™cie pożądanych kompetencji miÄ™kkich takich jak komunikatywność, zarzÄ…dzanie czasem, umiejÄ™tność pracy w grupie; pozyskanie umiejÄ™tnoÅ›ci poruszania siÄ™ po rynku pracy.

 

B. Rozwój w przestrzeni badawczo-dydaktycznej ma na celu zapewnienie kadry badawczo-dydaktycznej, która starannie przekazuje: 1. wspóÅ‚czesnÄ… wiedzÄ™, jednoczeÅ›nie sama siÄ™ rozwijajÄ…c, 2. umiejÄ™tnoÅ›ci, sama je zdobywajÄ…c w praktyce. Wysoko wykwalifikowana kadra prowadzi badania naukowe w różnych obszarach wiedzy, odbywa staże naukowe krajowe i zagraniczne oraz uczestniczy w wymianie myÅ›li naukowej upowszechniajÄ…c wiedzÄ™.

 

Cel ten Wydział Medycyny Weterynaryjnej realizuje przez:

a. Doskonalenie rozwoju kadry akademickiej i polityki kadrowej;

b. Prowadzenie badaÅ„ naukowych i prac rozwojowych, których rezultaty nastÄ™pnie wykorzystywane sÄ… w praktyce lekarsko-weterynaryjnej w zakresie prewencji, monitoringu i terapii zwierzÄ…t;

c. Zintegrowanie aktywnoÅ›ci badawczej z zakresu medycyny ludzkiej i weterynaryjnej dotyczÄ…cej różnych jednostek chorobowych z opracowaniem i wykorzystaniem modeli zwierzÄ™cych;

d. Świadczenie usług weterynaryjnych i sprawowanie opieki weterynaryjnej nad zwierzętami gospodarskimi i towarzyszącymi w zakresie i formach określonych w przepisach o zakładach leczniczych dla zwierząt z zachowaniem zasad etyki lekarza weterynarii;

e. Monitorowanie bezpieczeÅ„stwa produktów żywnoÅ›ciowych pochodzenia zwierzÄ™cego i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego;

f. Zapobieganie zoonozom.

 

Wydział Medycyny Weterynaryjnej w tej przestrzeni ogniskuje swoją aktywność na:

1. Promowaniu systematycznego i dynamicznego rozwoju kadry naukowej.

2. Promowaniu podnoszenia kwalifikacji kadry akademickiej poprzez wyjazdy na staże krajowe i zagraniczne.

3. Kreowaniu polityki zatrudniania nauczycieli akademickich uwzglÄ™dniajÄ…cej potrzeby WydziaÅ‚u poprzez odpowiednie profilowanie studiów doktoranckich i ksztaÅ‚cenia w Szkole Doktorskiej.

4. Kreowaniu polityki zatrudniania pracowników niebÄ™dÄ…cych nauczycielami akademickimi uwzglÄ™dniajÄ…cej potrzeby WydziaÅ‚u w dziaÅ‚alnoÅ›ci klinicznej.

5. Rozwoju i poprawie jakoÅ›ci badaÅ„ naukowych poprzez rozszerzenie i unowoczeÅ›nienie zaplecza naukowego wraz z tworzeniem laboratoriów badawczych.

6. Opracowaniu innowacyjnych kierunków badaÅ„ zgodnych z priorytetami badawczymi nie tylko w kraju, ale i UE.

7. Rozwoju i intensyfikacji wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy jednostkami WydziaÅ‚u oraz poszczególnymi wydziaÅ‚ami Uniwersytetu, w celu poszerzenia zakresu badaÅ„ interdyscyplinarnych i szerszego wykorzystania zarówno istniejÄ…cej bazy aparaturowej, jak i wytworzeniu nowego zaplecza badawczego.

8. ZwiÄ™kszeniu liczby interdyscyplinarnych projektów badawczych na poziomie krajowym i europejskim wraz z wytyczeniem kilku strategicznych kierunków badaÅ„.

9. Pogłębieniu istniejÄ…cej wspóÅ‚pracy krajowej i zagranicznej oraz poszukiwaniu nowych kontaktów z oÅ›rodkami naukowo-badawczymi.

10. Upowszechnianiu informacji o działalności usługowej Kliniki Weterynaryjnej Wydziału w zakresie usług diagnostyczno-profilaktyczno-leczniczych.

11. Poprawie konkurencyjności i innowacyjności na rynku usług weterynaryjnych.

12. Modernizacji warsztatu badawczego poprzez zakup nowych urzÄ…dzeÅ„, zwÅ‚aszcza o innowacyjnym i niepowtarzalnym charakterze.

 

C. Rozwój w przestrzeni gospodarczej ma być oparty na prowadzeniu Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z innymi jednostkami naukowymi i przemysÅ‚em w obszarze badaÅ„ naukowych i prac aplikacyjnych, a także podejmowaniu wszechstronnych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wykorzystania, przeksztaÅ‚cania oraz ochrony zasobów Å›rodowiska naturalnego.

 

Wydział Medycyny Weterynaryjnej planuje w tym zakresie:

1. rozwijanie istniejÄ…cej wspóÅ‚pracy oraz poszukiwanie nowych partnerów biznesowych w obszarze maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw i nawiÄ…zanie z nimi wspóÅ‚pracy naukowo-badawczej celem lepszego planowania badaÅ„ i komercjalizacji wyników.

 

D. W przestrzeni infrastruktury i promocji uwaga Wydziału Medycyny Weterynaryjnej skupia się na:

1. Rozszerzaniu i unowoczeÅ›nianiu zaplecza dydaktycznego, badawczego i rozwoju bazy klinicznej. Systematycznym modernizowaniu i remontowaniu obiektów bÄ™dÄ…cych w dyspozycji WydziaÅ‚u oraz zakupie nowych urzÄ…dzeÅ„ i aparatury o innowacyjnym i unikatowym charakterze.

2. Organizacji i uczestnictwie w rozmaitych wydarzeniach takich jak pikniki naukowe, akcje charytatywne, festiwale nauki itp.

3. Poprawie bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy poprzez stosowanie sprawdzonych metod organizacyjnych i szkoleÅ„, dostosowaniu funkcji obiektów dydaktycznych, badawczych i klinicznych do wspóÅ‚czesnych wymogów prawnych.

4. Wykorzystaniu systemów informatycznych i e-learningu do upowszechniania informacji o dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej, naukowo-badawczej i profilaktyczno-leczniczej.

5. Systematycznej promocji Wydziału w mediach: prasie, radiu i telewizji.

6. Promocji na forum europejskim poprzez dziaÅ‚alność pracowników WydziaÅ‚u w agendach FVE – Federation of Veterinarians of Europe.

 

E. w przestrzeni działalności usługowej Kliniki Weterynaryjnej Wydział skupia się na:

1. CiÄ…gÅ‚ym poszerzaniu oferty specjalistycznych gabinetów i badaÅ„ diagnostycznych

2.  CiÄ…gÅ‚ej poprawie efektywnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci oferowanych usÅ‚ug

 

W perspektywie 2019–2024 planuje siÄ™:

1. W przestrzeni zapewnienia najwyższej jakości kształcenia:

– poprawÄ™ funkcjonowania bazy klinicznej w obszarze praktycznego ksztaÅ‚cenia studentów (poprzez dziaÅ‚ania organizacyjne i inwestycyjne, zwiÄ™kszenie liczby pacjentów w wyniku rozszerzenia zakresu i jakoÅ›ci usÅ‚ug weterynaryjnych),

– zwiÄ™kszenie stopnia wykorzystania sal dydaktycznych w procesie samoksztaÅ‚cenia, wzrostu wykorzystania technik komputerowych i e-learningu, symulatorów oraz dalszÄ… poprawÄ™ warunków nauczania,

- podnoszenie kompetencji i zdobywanie praktycznego doÅ›wiadczenia przez studentów poprzez ich uczestnictwo w stażach zewnÄ™trznych.

 

2. W przestrzeni internacjonalizacji programu kształcenia:

  rozwijanie anglojÄ™zycznych studiów weterynaryjnych,

– wzrost liczby studentów uczestniczÄ…cych w programach miÄ™dzynarodowych, w tym liczby studentów ukraiÅ„skich odbywajÄ…cych studia na Wydziale,

  zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u specjalistów z zagranicy w procesie ksztaÅ‚cenia studentów.

 

3.      W przestrzeni badaÅ„ naukowych:

– opracowywanie modeli zwierzÄ™cych do prowadzenia badaÅ„ przedklinicznych i klinicznych w zakresie patogenezy, zapobiegania i leczenia różnych stanów patologicznych i chorób,

– prowadzenie badaÅ„ podstawowych i klinicznych nad rozpoznawaniem, zapobieganiem i terapiÄ… chorób zwierzÄ…t towarzyszÄ…cych, gospodarskich oraz egzotycznych,

- prowadzenie badaÅ„ wpisujÄ…cych siÄ™ w strategiÄ™ kontroli lekowrażliwoÅ›ci i wdrażanie nowych alternatywnych metod zwalczania czynników infekcyjnych

- badania nad szczególnie niebezpiecznymi patogenami, chorobami transmisyjnymi, nowo pojawiajÄ…cymi siÄ™ chorobami zakaźnymi zwierzÄ…t (emerging diseases) oraz zoonozami szczególnie niebezpiecznymi dla czÅ‚owieka przenoszÄ…cymi siÄ™ różnymi drogami

– badania nad czynnikami warunkujÄ…cymi zdrowie i wydajność produkcyjnÄ… zwierzÄ…t oraz bezpieczeÅ„stwo żywnoÅ›ci na każdym etapie Å‚aÅ„cucha pokarmowego „od pola do stoÅ‚u”;

  badania nad higienÄ… pasz w kontekÅ›cie zagrożenia dla zdrowia zwierzÄ…t i czÅ‚owieka;

– utworzenie zespoÅ‚u naukowo-wdrożeniowego zajmujÄ…cego siÄ™ transferem innowacyjnych technologii do przemysÅ‚u bioweterynaryjnego, przetwórstwa miÄ™snego i mleczarskiego.

- intensyfikacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ w zakresie aplikowania o pozyskanie zewnÄ™trznych Å›rodków finansowych na badania

 

4. W przestrzeni infrastruktury Wydziału:

– wzmacnianie bazy dydaktycznej, badawczej i klinicznej poprzez zakup fantomów, innowacyjnych urzÄ…dzeÅ„ laboratoryjnych i medycznych

 

5.W przestrzeni usług lekarsko-weterynaryjnych:

- wprowadzenie nowych usÅ‚ug (np. gabinet chorób ryb)

- wydÅ‚użenie godzin pracy wybranych gabinetów